Bagaimana Untuk Menjadi Pendengar Yang
Efektif dan Baik!
Anda tidak dapat menguruskan pekerja anda jika anda tidak tahu cara berkomunikasi dengan mereka. Menghantar mesej komunikasi anda hanyalah separuh pertempuran - mengetahui cara mendengar pekerja anda sama pentingnya dengan menyampaikan mesej anda.
Untuk menjadi ketua dan pemimpin yang berkesan, anda mesti:
1. Konsisten
Dengan memberikan maklum balas,
baik negatif dan positif, dan pastikan bahawa anda sentiasa tersedia untuk
pekerja anda ketika mereka memerlukan anda.
2. Fahami staff anda!
Dengan perbincangan di tempat kerja
yang bermakna. Ini akan membantu anda mengikuti perkembangan pekerja anda dan
apa cabaran yang mungkin mereka hadapi. Dengan terus mengetahui dan terlibat,
anda juga menunjukkan kepada pekerja anda bahawa anda peduli.
3. Memimpin melalui teladan
Mantra tempat kerja anda tidak
boleh menjadi "Lakukan seperti yang saya katakan, bukan seperti yang saya
lakukan." Sekiranya tingkah laku dan tindakan anda di tempat kerja tidak
sesuai dengan mesej yang anda hantar, jangan harap pekerja akan mendengar, anda
akan menanam kebencian dalam staff anda sendiri.
4. Sedar situasi kini
Sekiranya anda mengalami kesukaran
untuk melihat kekurangan atau kelemahan anda sendiri, pastikan anda mempunyai
sekurang-kurangnya beberapa rakan yang dipercayai yang akan menepati kata-kata
dan tindakan anda.
5. Ikhlas
Semasa menangani pekerja. Ini akan
selalu menjadi bentuk komunikasi yang lebih berkesan daripada mempunyai nada
korporat yang jauh.
6. Bersemuka
Bila boleh, berkomunikasi secara
bersemuka dan bukannya e-mel atau telefon. Ini sangat menyegarkan dalam dunia
e-komunikasi.
7. Permudahkan sebarang mesej yang panjang atau rumit
Sehingga anda dapat menyampaikan
dengan jelas kepada pekerja anda dengan cara yang lebih mudah dicerna dan tidak
dapat dilupakan. Dengan ringkas, anda dapat mengekalkan perhatian dan tumpuan
khalayak anda kepada mesej yang ada.
Credit: https://wagepoint.com/employee-management/
No comments:
Post a Comment