Saturday 31 October 2020

Bagaimana Untuk Menjadi Pendengar Yang Efektif dan Baik!

 Bagaimana Untuk Menjadi Pendengar Yang 

Efektif dan Baik!

Anda tidak dapat menguruskan pekerja anda jika anda tidak tahu cara berkomunikasi dengan mereka. Menghantar mesej komunikasi anda hanyalah separuh pertempuran - mengetahui cara mendengar pekerja anda sama pentingnya dengan menyampaikan mesej anda.

Untuk menjadi ketua dan pemimpin yang berkesan, anda mesti:


1. Konsisten

Dengan memberikan maklum balas, baik negatif dan positif, dan pastikan bahawa anda sentiasa tersedia untuk pekerja anda ketika mereka memerlukan anda.


2. Fahami staff anda!

Dengan perbincangan di tempat kerja yang bermakna. Ini akan membantu anda mengikuti perkembangan pekerja anda dan apa cabaran yang mungkin mereka hadapi. Dengan terus mengetahui dan terlibat, anda juga menunjukkan kepada pekerja anda bahawa anda peduli.


3. Memimpin melalui teladan

Mantra tempat kerja anda tidak boleh menjadi "Lakukan seperti yang saya katakan, bukan seperti yang saya lakukan." Sekiranya tingkah laku dan tindakan anda di tempat kerja tidak sesuai dengan mesej yang anda hantar, jangan harap pekerja akan mendengar, anda akan menanam kebencian dalam staff anda sendiri.


4. Sedar situasi kini

Sekiranya anda mengalami kesukaran untuk melihat kekurangan atau kelemahan anda sendiri, pastikan anda mempunyai sekurang-kurangnya beberapa rakan yang dipercayai yang akan menepati kata-kata dan tindakan anda.


5. Ikhlas

Semasa menangani pekerja. Ini akan selalu menjadi bentuk komunikasi yang lebih berkesan daripada mempunyai nada korporat yang jauh.


6. Bersemuka

Bila boleh, berkomunikasi secara bersemuka dan bukannya e-mel atau telefon. Ini sangat menyegarkan dalam dunia e-komunikasi.


7. Permudahkan sebarang mesej yang panjang atau rumit

Sehingga anda dapat menyampaikan dengan jelas kepada pekerja anda dengan cara yang lebih mudah dicerna dan tidak dapat dilupakan. Dengan ringkas, anda dapat mengekalkan perhatian dan tumpuan khalayak anda kepada mesej yang ada.



Credit: https://wagepoint.com/employee-management/

No comments:

Post a Comment